Historieskattejagt

Omkring Fredensborg, Humlebæk og Nivå Bibliotek kan du gratis gå på historieskattejagt og opleve en historie, der foregår lige dér, hvor du selv er. Undervejs skal du løse forskellige opgaver, der hænger sammen med historien. I Humlebæk hører du fx om drengen Birk, der på et tidspunkt stikker af fra sin grumme fætter Nick - og så er det dig, der skal spurte afsted. Hvis du ikke løber hurtigt nok, fanger Nick Birk. 

Hvis du klarer opgaverne, er der en præmie på biblioteket. 

Det hele klares ved hjælp af din telefon, hvor du ser videoklip med mig, der fortæller. I Fredensborg, Humlebæk og Nivå er historieskattejagten for børn mellem 6 og 10 år - i Fredensborg er der også en skattejagt for børn mellem 3 og 8 år. 

Læs mere om Fredensborg Bibliotekernes historieskattejagter.


Evaluering - og fif til dig, der selv vil lave en historieskattejagt

Historieskattejagten 'Red Prins Rezo' for børn mellem 3 og 8 år, er blevet til med støtte fra Statens Kunstfonds pulje til aktiviteter, der kan gennemføres på trods af coronarestriktioner. Der var tale om en 'eksperimenterende her-og-nu-aktivitet' og som led i projektet, har jeg lavet nedenstående evaluering / erfaringsopsamling med gode råd til dig, der selv vil lave en historieskattejagt. 

De vigtigste pointer er:

1) Historien skal tage udgangspunkt i stedet
Hvis du selv vil lave en historiejagt, der foregår omkring fx et bibliotek, skal du tage udgangspunkt i stedet: Hvilke fysiske aktiviteter vil være sjove for børnene at lave? Helt konkret fandt jeg først nogle sjove aktiviteter omkring Fredensborg Bibliotek såsom muligheden for at finde vej i en hække-labyrint og nogle fliser med dyrebilleder, som man kan lede efter. Derefter bandt jeg aktiviteterne sammen med historien, der kort fortalt handler om at finde en magisk besværgelse, der kan befri Prins Rezo - og for at finde besværgelsen, skal man fx lede efter billedet af en bjørn og finde vej i hækkelabyrinten.

2) Andre aktiviteter kan laves alle vegne - her er en liste:

I en digital historieskattejagt skal der være en række aktiviteter, der kan laves UDEN remedier - i modsætning til en almindelig skattejagt, hvor du fx kan tage slik-snørrebånd med og bede børnene spise dem. 

Her er nogle forslag: 

Løbe på tid

Hoppe

Synge

Råbe

Svare på gåder 

Lede efter noget – fx husnumre, en hæveautomat

Holde vejret 

Gøre noget med lukkede øjne

Gå baglæns

Hoppe på et ben

Fange nogen (fx så holdlederen løber)

Klatre op i noget – fx på legeplads

Kravle gennem benene på holdkaptajnen

Lave et kampråb (som holdkaptajnen godkender)

3) Fif til selve historien

Når du binder aktiviteterne sammen i selve historien, kan du tage udgangspunkt i en enkel opskrift: Der er sket noget slemt, som børnene skal rette op på. I Red Prins Rezo er elverprisen Rezo blevet kidnappet af troldene, og børnene skal finde en magisk besværgelse for at slippe ham fri. Hvis du vil lave din egen historie, er du velkommen til at lade dig inspirere af plottet i Red Prins Rezo og skifte elementerne ud med noget, der passer til dit lokalområde. Du finder skattejagten her. 

4) Afstem forventningerne til, hvad en historieskattejagt er

Nogle børn er vant til, at en skattejagt ender med at de finder en skat - i min optik er en historieskattejagt en leg, hvor man går fra post til post, løser opgaver og hører en historie undervejs. Hvis du heller ikke har en skat med i din historieskattejagt, er det en god ide, at starte med at fortælle børnene at på denne her skattejagt, er der ikke en skat - I skal redde prins Rezo (hvis det er opgaven) og hvis I klarer det, får I en præmie. 

5) Afstem forventningerne til præmien

Nogle børn er vant til at en skattejagt ender med en kæmpe slikpose. På Fredensborg Bibliotekerne er præmien et diplom og en slikkepind. Det kan være en skuffelse, hvis man ikke gør det klart fra starten - og fx melder ud at præmien er en lille slikkepind.

6) Det digitale var en uforudset udfordring

Ved Fredensborg Bibliotek gennemført vi både skattejagten digitalt og offline. 

I den digitale version skal familierne selv gå rundt med deres mobiltelefon og se videoer, hvor de får fortalt historien. De skal også selv vælge en holdkaptajn, som styrer skattejagten og giver børnene opgaverne. 

Off-line versionen var en guidet 'live-skattejagt,' hvor jeg som forfatter selv fulgte børnene rundt, fortalte historien på stedet og styrede opgaverne.

Vi har fået gode tilbagemeldinger fra nogle af dem, der prøvede en digital skattejagt på egen hånd,  men desværre blev det digitale tilbud brugt langt mindre end jeg og biblioteket havde forventet. Dette til trods for, at der havde været god pressedækning af aktiviteten. Til gengæld var der rigtig god opbakning til 'live skattejagten'. 

Det tyder på, at det måske virker for krævende og 'mærkeligt' at tage afsted på en digital skattejagt, som man selv skal styre - tilsyneladende vil familierne hellere på en aktivitet, der er lagt mere til rette for dem. Man kan eventuelt lave den digitale skattejagt med en bibliotekar som holdkaptajn - eller offline så bibliotekaren selv fortæller. 

6) Overvejelser om corona-restriktioner

Den digitale historieskattejagt kan gennemføres med høj corona-sikkerhed, da familierne kan gå rundt hver for sig og opleve skattejagten på hver sin mobiltelefon. Live-skattejagten er mindre corona-sikker, da man følges ad i en flok, men det er en stor fordel, at den foregår udendørs. Endvidere var vi opmærksomme på at bede forældrene hjælpe med at sikre afstand mellem børnene. Vi satte et loft på 25 til det udendørs arrangement og gennemførte to arrangementer kort efter hinanden. 

7) Overvejelser om teknikken

Rent teknisk har vi gennemført den digitale historieskattejagt i en lidt 'rå' version - med videoer optaget på en mobiltelefon eller en almindelig pc. De ligger på hjemmesiden i rækkefølge med tekst i mellem. Selv om man vælger en enkel, teknisk løsning, er det vigtigt, at man bruger en god mikrofon, så lyden bliver god. 

Tak til Statens Kunstfond for støtte til projektet. Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig på mail@mariar.dk 

Gode hilsner

Forfatter Maria Rørbæk







Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar